Een praatje met de makers van BaRPiG, het spel voor jouw toekomstige kroegavonturen

Een avond in de kroeg met je geliefde bier drinken en lachen om elkaars woordgrapjes. Het klinkt als een vrij doorsnee avond. Voor Jonathan en Philip was dit het begin van hun spel BaRPiG The Adventure Party Game. Wij spraken met de makers van BaRPiG over hun leuke kaartspel en de weg ernaartoe.

 

Vertel, hoe ontstond het idee voor BaRPiG?
“Het begon toen we dachten dat er een spel moest zijn die je in elke kroeg kan spelen, met welke groep vrienden dan ook. Een spel simpel genoeg voor iedereen om te begrijpen, maar met een bepaalde complexiteit waardoor de gameplay nog wel interessant is. Een spel dat bovendien meer humor heeft dan een gemiddeld drankspel, maar nog wel dusdanig intrigerend dat je er, net als met een serieus kaartspel, een half uur zoet mee kan zijn. De avond dat we BaRPiG bedachten bevonden wij ons in een stad waar niet veel te doen was. We hadden echt het gevoel dat we op een soort queeste waren om plezier te vinden. Zo startte onze Role Playing Game in een bar: BaRPG. We schreven onze woordgrapjes op een servetje en toen is het balletje gaan rollen.”

Maar woordgrapjes op een servetje, dat kan je nog lang geen spel noemen. Wat was de volgende fase?
“Nog geen twee weken na het woordgrapjes festijn vierden we Phils verjaardag in Dublin, zijn broer zou er ook zijn. We dachten ‘Goh, dat is perfect, dan hebben we meteen iets leuks om te doen: een kroegentocht met een spelletje. Dat is een fantastisch idee!’ Voor dat evenement hebben we de eerste karakters bedacht en een heel simpel spelsysteem. Er was vanaf het begin al een dobbelsteen in het spel om te beslissen wie er aan de beurt was en toen hadden we nog een potloodje om de levels bij te houden. We hebben het thuis uitgeprint en uitgeknipt en zo was BaRPiG geboren!”

We raakten zelf ook al vrij snel geïrriteerd door de eenvoud van het spel.

Dus het was eigenlijk een klassiek drankspel?
“Ja. We raakten zelf ook al vrij snel geïrriteerd door de eenvoud van het spel. We wisten dat we wat moesten veranderen aan het spel, toen hebben we de karakters aangepast en item- en waarde kaarten toegevoegd.”

Is het drankspel-aspect met die veranderingen verloren gegaan?
“Nee, niet het aspect, alleen de naam. We noemden het ook een drankspel, nu is het een partyspel. De verandering kwam bij ons toen voor de eerste keer op Spiel waren. We liepen rond en we wilden onze game showen en feedback krijgen. We wilden weten wat mensen dachten en bleven zeggen ‘We spelen een drankspel, het is een drankspel’, we kregen al de reactie terug van ‘Nee bedankt, ik drink niet’ of ‘Nee, ik wil geen drankspel spelen’. Mensen hun associaties met drankspellen zijn nog erg studentikoos, atten en shotjes drinken. Maar BaRPiG werkt anders, je kan gewoon een slokje nemen, zelfs al is het cola.”

Oké, dan heb je op een gegeven moment een compleet idee voor je spel, maar hoe ben je er dan zeker van dat jullie idee uniek is?
“Oké, grappig verhaal; één van de eersten die we ontmoetten in de game industrie waren de mannen van Deer Lord. Toen we vergeleken bleken onze spellen heel erg gelijk te zijn en toch ontzettend anders. Eén ding dat we toen realiseerde was dat een spel altijd wel uniek is. Als het op spellen aankomt is er zó veel variatie mogelijk. Het enige element wat Deer Lord en BaRPiG in gemeen hebben is het feit dat een doel van het spel schaamte is, om elkaar voor schut te zetten.
Voor ons was de level slider echt een stukje genialiteit. We hebben nog steeds geen enkel spel gevonden die een scoresysteem heeft waarbij je twee kaarten over elkaar heen schuift, dat je je levens en schade op die manier bijhoudt. Voor zover we weten zijn wij de eersten die dat zo doen, verbeter me als ik het fout heb hoor!We wilden gewoon alles in één doosje hebben. Dus kaarten en een dobbelsteen, zo min mogelijk componenten, zo verlies je het niet snel, ook niet als je het altijd meeneemt.’’

Heb je ooit inspiratie gehad voor BaRPiG van andere spellen, of was het allemaal vanuit het niets verzonnen?
Heb je ooit inspiratie gehad voor BaRPiG voor andere spellen of was het allemaal vanuit het niets verzonnen?
“Het enige wat we wisten voor BaRPiG is dat we een spel wilden maken die al onze vrienden zouden willen spelen. Zelfs de niet-gamers. We hadden hen al geïntroduceerd aan spellen als Exploding Kittens en Munchkin, simpele spellen dus, je gaat zitten en kan het spelen. Er waren twee regels die wij naleefden. 1; kill your darlings. 2; keep it simple and stupid. Zeker als het aankomt op het maken voor de karakters, dan moeten we het een kiss geven, wat dus betekent dat we het simpel en stupide moeten houden.”

barpig-1

Hebben jullie ooit eerdere ambities gehad om een spel te maken?
*Schudden beiden hun hoofd*

Helemaal nooit? Jullie hadden dit idee en zijn het maar gewoon gaan maken?
“Het is nu eigenlijk onze uit de hand gelopen hobby. We hebben nooit het verlangen naar een eigen business gehad, of om ooit een bedrijf in de spellen industrie te hebben. We wisten niet wat we deden, we deden maar gewoon wat wij dachten dat leuk zou zijn. Toen, uiteindelijk, wilde iemand BaRPiG kopen.”

Wie wilde het kopen?
“Het was iemand die toevallig langs ons liep wanneer wij BaRPiG aan het testen waren met onze vrienden, hij vroeg of hij mee mocht doen. Een half uur later hadden we het spel gespeeld en iedereen had zich vermaakt. Toen stond hij op en zei; ‘Ik moet nu echt gaan, hoe kan ik een eigen exemplaar krijgen?’ De vrienden die toen bij ons waren hebben altijd al gezegd dat we het spel moesten commercialiseren en zeiden toen ook meteen ‘Zie je wel!’”

Wij geloven in onze fans, zeker in die van Kickstarter.

Jullie moesten het spel natuurlijk testen en waarschijnlijk hebben jullie daar veel vrienden en familie bij betrokken. Waren zij op ten duur niet helemaal klaar van het eindeloze spelen?
“Onze vrienden willen het nu niet meer met ons spelen. Niet omdat ze moe zijn van het spel, maar meer van het feit dat wij het er constant over hebben. Onze familie en vrienden steunen ons nog altijd, sommigen helpen ons nog steeds op evenementen of met promoten. Maar het is wel echt 24/7, wij als koppel hebben onszelf ook BaRPiG vrije dagen moeten geven. Dagen waar we er niet over praatte of ons er überhaupt zorgen over maakten. Het leerproces ging niet zo zeer over het runnen van een business, maar meer over hoe je een business en relatie hebt.”

Ik zag dat jullie een print ‘n’ play versie hebben op jullie site. Waarom zou je dat willen als spelmaker? Want je geeft nu je spel gratis weg, toch?
“Nee dat is niet zo. Nou ja, wel en niet. Het zit dus zo, als je zo veel moeite wilt doen voor het spel, in zwart-wit, slechte kwaliteit, prima. Ga je gang. Wij geloven in onze fans, zeker in die van Kickstarter. Zij willen toch echt weten waarvoor ze geld geven. Print ‘n’ play laat hun het product zien zodat zij kunnen beslissen of het ze wat lijkt of niet. Er is een groot verschil tussen het spel zelf geprint te hebben of het spel van de drukker te hebben, met echte kaarten. Als ze weten dat ze je spel leuk  gaan vinden gaan ze ook het eerder kopen.”

Recent Posts

Leave a Comment

0